Thursday, December 23, 2010

Kesian SIti

Ibu kata semalam ada orang bertanya kan Siti. Ibu kata mereka dari keluarga yang baik2 dan berkemampuan. Ibu suruh Siti fikirkan semasak2 nya, sebab ini soal masa depan Siti. Orang baik2 macam tu tak elok di tolak. Ibu kata ibu percaya SIti bole buat keputusan yang betul untuk masa depan Siti jugak. Kemudian ibu kata, lagi 3 minggu majlis pertunangan SIti. Siti tak faham dengan ibu. Tak sampai 2 saat pun Siti di beri peluang untuk berfikir, dan ibu dah beri keputusan untuk SIti. Dan Siti? terpinga2 tak percaya SIti akan bertunang dengan lelaki yang SIti tak kenal langsung.

Sudah seminggu masa berlalu. Ibu yang sibuk uruskan itu dan ini. Dari jemputan, tema warna, jenis2 barang hantaran, persiapan itu persiapan ini, hingga baju untuk SIti pakai masa majlis itu juga ibu yang pilihkan. Yang SIti tau, tiba2 ada seorang kakak datang untuk ukur badan SIti untuk di buat baju SIti. Kain yang diberi ibu memang dah lama ibu beli sewaktu ibu bercuti ke Bandung. French lace warna tiffany di padan kan dengan satin royal gold. SIti rasa macam dah nak nikah pulak semua ni. Semua berlaku dengan pantas. SIti hanya duduk diam dan banyak termenung. Tentu Zarif benci dengan SIti. Tentu Zarif anggap SIti tak setia. Tentu Zarif akan kata Siti penipu. Dan paling teruk tentu Zarif kata SIti pengkhianat cinta kami. Maafkan SIti Zarif. Ini semua bukan kehendak SIti.

Lepas dari ibu beritahu lagi 3 minggu SIti akan bertunang dengan jejaka X. SIti bantah. Siti bertengkar besar dengan ibu, hingga SIti rasa macam SIti ni tak berhak untuk tentukan hidup SIti.
'Kamu tu cetek fikiran SIti. Kamu hanya ikutkan kata hati. Tak pernah gunakan akal fikiran untuk buat keputusan' kata ibu
'Apa bukti Siti ni buat benda tak guna otak? cube ibu tunjukkan' bangkang SIti.
'Banyak! tak kuasa ibu nak rungkai satu2, dari ibu buat benda tak berfaedah tu, baik kamu cakap kenapa kamu nak tolak pinangn ini?'
'Siti, Siti, Siti' tergagap Siti nak jawab
'Siti Siti ape?' bingkah ibu
'SIti dah ada pilihan sendiri' laju ayat itu keluar dari mulut SIti.
'Siapa pilihan kamu SIti? jangan nak kata kamu masih dengan Zariflah?' tanya ibu
Siti hanya anggukan kepala. Dan sedari itu, mulut ibu tak pernah nye berhenti menasihati dan pedih terasa telinga mendengar segala kata2 ibu tentang hubungan SIti dengan Zarif. 'SIti dan Zarif dah 3 tahun bercinta la bu!' tapi hanya mampu SIti jawab dalam hati.
'Kamu nak makan pasir je ke bila dah kahwin nanti SIti? atau duduk bawah jambatan? ibu tak kisah kalau pilihan kamu tu bertepatan, yang boleh jamin masa depan kamu, bukannye dengan budak macam Zarif tu!!!
Takde perkerjaan, merayau je keje nya' sambung ibu.
'Kan Zarif tu bantu perniagaan ayah dia bu' bela SIti.
'Memang la sayang, bantu bila dia nak je, dalam 30 hari belum tentu betul sehari dia bantu ayah dia di kedai tu, paling lama pun 2 jam? itu bantu? dia hanya habiskan segala harta ayah dia je SIti' jawab ibu.

Dan sedari itu, SIti diam bila ayah juga dah masuk campur. SIti takut kalau ayah pulak marah SIti. Sebab ayah jarang2 marah SIti. Dan SIti tak di benarkan keluar rumah sendirian lagi. Kata ibu untuk keselamatan. Tapi SIti tau dia taknak SIti jumpa Zarif. Kunci kereta SIti juga ibu pegang dan ibu yang pandu kereta SIti sekarang ni.

Apalah nasib SIti, SIti baru nak mula kan kerjaya SIti. SIti nak rasa pegang duit sendiri. (SIGH)

Siapa lah lelaki gedik gatal2 masuk meminang ni. Siap la kau.

2 comments:

Iwan Shah Zainal said...

"macam mana kau nak kahwin dengan Zarifah tu Siti?Dia kan perempuan,"
kata Ibu sambil mengesatkan air mata.
Siti hanya mampu diam seribu bahasa. Tak disedari, air mata turut mengalir deras ke pipi Siti ibarat air di Terusan Suez. Mungkin inilah takdir yang terbaik untuk Siti.

Anonymous said...

Zarif laaaa......